Constantin Noica şi Paginile sale despre sufletul românesc
de grupulnoica
Text preluat de pe blogul Teologie pentru astăzi
de Gianina Maria-Cristina Picioruş
În 1991, editura Humanitas relua publicarea unui mic volum conţinând mai multe articole ale lui Constantin Noica, apărut prima dată în 1944, şi în care autorul încearcă să facă istoria lui a fi sau a nu fi posibilă o filozofie românească. Problema lui este să arate dacă există, în spiritualitatea românească veche, germenii unei filozofii moderne, ai unei posibile elaborări de sisteme filozofice româneşti, în genul lui Leibniz, Hegel, Fichte etc.
Fără a răspunde mai înainte la întrebarea ce este filozofia? şi pentru ce are nevoie neamul românesc şi duhul său de elaborările unor sisteme filozofice, Noica trece direct la consideraţii asupra trecutului spiritual românesc, la evidenţierea felului în care a trăit şi a gândit poporul român în vechime. El ia ca reper două personalităţi şi două cărţi pe care le-a considerat fundamentale pentru cercetarea sa, anume Neagoe Basarab şi Învăţăturile sale din secolul XVI şi Dimitrie Cantemir cu Divanul său, din secolul XVIII. Ajungând în perioada modernă, dintre toţi filozofii (sau, mai bine-zis, intelectualii români care au cochetat cu ideea de filozofie), Noica îl consideră pe Blaga a fi cel mai reprezentativ.
Demersul său urmăreşte în salturi destul de prăpăstioase ceea ce el numeşte gândirea românească de-a lungul secolelor. Noica nu ne lămureşte însă nicăieri, în scrierile sale, de ce avem nevoie de filozofie. O privire retrospectivă asupra apariţiei şi evoluţiei filozofiei occidentale, din partea sa, ne-ar fi fost de folos. Problema este foarte spinoasă, pentru că intelectualii şi filozofii noştri – ca să ne referim numai la ei – leagă filosofia Antichităţii de filozofia modernă fără să ofere nicio explicaţie cu privire la ocolul de 1500 de ani pe care îl fac, interval în care singurii filozofi despre care am putea vorbi ar fi ereticii şi toţi nebunii condamnaţi de Biserică.
Ubi est? Unde este filozofia în toată această perioadă, în care creştinismul a fost trăit ca adevărata înţelepciune a oamenilor, pe care ei au primit-o cu preţul Întrupării lui Dumnezeu şi a celei mai scumpe Jertfe din istorie? Învăţătura creştină a fost singura, prea înalta şi prea adevărata filosofie a Europei, încât ea nu a simţit nevoia – decât în Apusul golit interior după schisma de la 1054 – să elaboreze tot felul de sisteme filozofice, care nu există decât pe plan mintal şi au profunzimea spirituală a unui puzzle pe care îl aşezi în toate felurile şi nu mai termini de reaşezat.
Trecând însă peste această întrebare legitimă, Noica – precum şi alţii, mulţi – vede, pe urmele dilematicului Toma d’Aquino, începutul filozofiei apusene la Fericitul Augustin, care i se pare a fi promotorul unui alt tip de creştinism (p. 60), decât cel răsăritean, ilustrat de Neagoe Basarab în Învăţăturile către fiul său, Teodosie. Basmul acesta despre Fericitul Augustin – a cărui învăţătură nu se deosebeşte în esenţa ei cu nimic de cea a Sfântului Ioan Gură de Aur sau a Sfântului Vasile cel Mare, contemporanii săi răsăriteni – a fost preluat de către intelectualii români de la apuseni fără niciun fel de investigaţie critică. Ca de altfel, toate basmele catolice şi protestante, pe care ignoranţii noştri intelectuali în materie de teologie, vin apoi şi le aplică Ortodoxiei.
Miza lui Noica este însă mare. El se indignează în mod corect împotriva aşa-zisei filozofii româneşti de inspiraţie occidentală, care nu este decât o pastişă penibilă: „ne-am săturat să cunoaştem cugetul şi gândirea românească prin filozofia lui Conta, rudimentele de filozofie ale lui Titu Maiorescu sau filozofia gânditorilor oficiali” (p. 46). Însă rămâne mai departe la convingerea că este posibilă o filozofie românească pornind de la cugetarea autentică românească, dacă suntem în stare şi putem să decelăm în ce anume constă această autentică gândire românească.
Şi el îi pune pe tapet pe Neagoe Basarab şi pe Cantemir, pornind de la consideraţia că tocmai creştinismul (sau un anumit tip de creştinism, o anumită înţelegere a creştinismului) este acela care naşte filozofia – dacă vă vine să credeţi! – pentru că el îl pune pe om în conflict cu lumea. Omul, zice Noica, este „singura fiinţă ce poate fi străină de lume” şi chiar, crede el, „în chip absurd, împotriva ei” (p. 79), şi de aici, din această ruptură, se naşte filozofia: „sensibilitatea din care s-a născut filozofia e a unei rupturi, nu a unei continuităţi” (ibidem). Însă el nu vede că filozofia se naşte din ruptura omului cu Dumnezeu, nu cu lumea. Ruptura dintre om şi lume a survenit ca o consecinţă a păcatului, pentru că omul a început să fie ispitit de diavol prin trupul său şi prin lucrurile din lume. Asta nu înseamnă că lumea sau trupul nostru sunt rele, ci doar că noi i-am dat diavolului puterea ca să ne ispitească prin ele, atunci când am căzut din slava lui Dumnezeu.
Din nefericire, Noica nu este în stare să facă diferenţa, pentru că el priveşte omul în umanitatea sa căzută, neîndumnezeită, aşa cum o priveşte tot Occidentul neortodox, catolic şi protestant, şi toată intelectualitatea care se afiliază la această perspectivă din care, cum zicea Luther, omul este un butuc. În conformitate cu această viziune, omul nu poate să fie decât dilematic, contorsionat în sine, neliniştit şi întrebător. Şi toate aceste caracteristici aparţin şi formează tocmai omul filozofic, la care aspiră Noica să îl realizeze şi românii.
Confuzia enormă pe care o face el şi toţi filosofii este aceea de a crede că aspectul acesta interior, de a fi împărţit în sine al omului este configurat de creştinism „pe linia idealist-augustiniană” (p. 59), prin care Occidentul ar fi ajuns la „spirit”, unde spirit = filozofie.
Neînţelegerea lui este aceeaşi pe care o avea şi Varlaam înaintea Sfântului Grigorie Palama, pentru că el consideră că Ortodoxia noastră, oglindită în Învăţăturile lui Neagoe Basarab, este „un tip de creştinism” din care „spiritul lipseşte” (p. 60), că „niciun moment Neagoe Basarab nu va sfătui pe fiul său să se închine efortului de luminare proprie” (p. 18), şi iarăşi, că „Neagoe nu se gândeşte niciun moment să-şi îndemne fiul – între atâtea alte îndemnuri pe care i le dă – să se lumineze, să se chinuiască să afle. Mai degrabă îi aminteşte de vorba aceea tulburătoare, înţelepţia lumii acesteia este nebunie la Dumnezeu“. (…) Dar, în timp ce la Augustin, de pildă, inima duce la cunoaştere, iar la Pascal duce de asemenea la adevăr, dincoace inima e mută. Nu vrea să ştie şi să se lumineze; vrea să se odihnească.” (p. 59).
Aşa zice Noica, dar el nu ştie şi nu înţelege, pur şi simplu, că vederea luminii dumnezeieşti, pe care o predică Fericitul Neagoe Basarab şi către care îl îndeamnă pe fiul său să ajungă, se face prin asceză şi păzirea poruncilor, aşa cum stă scris la Sfinţii Părinţi, că această fericită şi prea dumnezeiască vedere a slavei veşnice a Sfintei Treimi este toată cunoaşterea de care are nevoie desăvârşirea şi împlinirea umanului, că ea înseamnă cunoaştere infinit mai presus decât orice răspuns raţionalist şi decât orice dilemă rezolvată pe plan mental (mai degrabă formulată şi lăsată aşa decât rezolvată, căci ce rezolvare logică poate aduce omul morţii sale?).
Vederea luminii dumnezeieşti este şi cunoaştere şi odihnă, căci cum ar fi cu putinţă să ne odihnim fără să cunoaştem? E cea mai mare inepţie să spui că Neagoe nu vrea luminarea pentru fiul său, când el numai asta vrea. Ce altă luminare mai mare poate să existe decât vederea lui Dumnezeu, a luminii Sale veşnice? Către aceasta conduce tot efortul ascetic spre care îl îndeamnă pe fiul său Neagoe, întrucât şi el însuşi a avut astfel de experienţe dumnezeieşti – după cum relatează chiar şi Cronica Ţării Româneşti, în redactarea lui Constantin Cantacuzino, arătând cum l-a văzut Neagoe Basarab pe Sfântul Nifon al Constantinopolului, în vedenie dumnezeiască, cum îl scotea pe domnitorul Radu din Iad.
Şi cu toate că face astfel de calificări, precum şi împărţirea creştinismului în tipuri, dintre care cel apusean ar fi unul de cunoaştere, în aşa-zisa linie augustinian-pascaliană (deşi acelaşi tip de cunoaştere ca la Fericitul Augustin întâlnim şi la Sfântul Ioan Gură de Aur şi în tot Apusul şi Răsăritul creştin şi ortodox, la acea dată, iar Pascal este omul care a pus inima înaintea raţiunii umane decăzute), iar cel răsăritean ar ignora, pasămite, cunoaşterea, cu toate acestea Noica cere o „valorificare filozofică a Învăţăturilor” (p. 49). El consideră că este „o operă indiscutabil românească; întâia mare carte a culturii româneşti” (p. 14) – întâia care ni s-a păstrat, am adăuga noi.
Între Învăţăturile lui Neagoe Basarab şi Divanul lui Dimitrie Cantemir el vede o identitate de gândire, subliniind „înrudirea de tonalitate şi chiar de material între cele două opere”, faptul că „spiritul lucrării lui Cantemir e acelaşi cu cel al Învăţăturilor lui Neagoe”, iar „Cantemir poate mărturisi pentru Neagoe Basarab” (p. 52), ceea ce, adaugă tot el, Leibniz nu poate face pentru Cusanus.
Recunoaşte, prin urmare, că această perspectivă a veşniciei în care era înscrisă istoria şi gândirea românească, era o perspectivă rezistentă la trecerea veacurilor, imuabilă în esenţa ei, că poporul român, în virtutea acestei perspective creştin-ortodoxe, nu era purtat de valurile ideologiilor religioase sau filosofice de tot felul, că gândirea sa era unitară, atât pe plan geografic, cât şi pe plan istoric.
Însă orgoliul filozofic al lui Noica îl face să subsumeze creştinismul ortodox unei inventate cugetări româneşti, care însă, în afara gândirii ortodoxe, nu este nimic. Este ceea ce face marea majoritate a intelectualilor, transformând Ortodoxia într-o latură a culturii, a unei culturi româneşti căreia i se inventează, ad-hoc, coordonate inexistente sau virtuţi care aparţin, în modul cel mai evident cu putinţă, chiar şi pentru orbi, Ortodoxiei. Ca spre exemplu observaţia lui Noica, tot pe marginea Învăţăturilor, că există în spiritualitatea românească „o dulce continuitate între fire şi spirit” (p. 81), adică o prelungire a duhului în materie şi nu o ruptură aberantă între cele două. A se observa că autorul (şi alţii ca el) foloseşte cuvântul „spirit” cu multiple accepţiuni, pe care nu le explică şi cititorii care nu au habar de această anomalie pot să fie foarte derutaţi în a percepe corect sensurile.
În esenţă, ideea lui Noica este că creştinismul a născut filozofia în Apus, în trecut, şi că o mai poate face încă o dată şi astăzi, pe teritoriul românesc. El crede că „filozofia este disciplina cea mai reprezentativă pentru spiritualitatea românească, pentru că în ea iese prima dată la iveală tensiunea, latentă până acum, a sufletului românesc, conflictul între cele două dimensiuni, să le numim: păgână şi creştină, ale sufletului românesc” (p. 96). Cu alte cuvinte, nu e bine să fii liniştit şi nici să ajungi la odihnă, ci e bine să fii tensionat, răvăşit în sine-ţi, sfâşiat de conflicte interioare, chinuit de remuşcări şi de lipsa de răspunsuri lăuntrice, pentru că numai aşa putem să avem filozofie şi dacă avem filozofie, atunci e bine, suntem şi noi ca occidentalii, aceeaşi de care Noica vrea să ne distanţăm, propunându-ne să ne dezvăţăm de occidentalism (p. 53). Să înţeleagă cine vrea logica de aici!
Dar sfârşitul cărţii e apoteotic. Pornind de la filozofia lui Blaga şi de la reacţia Fericitului Dumitru Stăniloae (pe care însă nu-l pomeneşte, ci doar vorbeşte de reacţia „din tabăra teologică” – p. 96), Noica ajunge la următoarea concluzie, perplexantă pentru un ortodox: „Noi [ca popor] nu avem vocaţia filozofiei. Dar teologicul ne-o poate da. Nu creştinismul ortodox neapărat, dar teologicul. (…) Căci ne dă sentimentul rupturii, al dezastrului. Iar de-aici poate începe filozofia.” (p. 100)
Este incredibil că a putut să susţină aşa ceva! Prima inadvertenţă colosală este între această concluzie a cărţii şi toată demonstraţia de pe parcursul ei despre învăţătura creştină a lui Neagoe Basarab şi Dimitrie Cantemir şi despre felul în care cărţile lor sunt reprezentative pentru spiritualitatea românească. Dacă Învăţăturile şi Divanul conţin gândirea românească şi, mai ales, pretinşii germeni ai unei filozofii româneşti, cum ar putea atunci teologicul neortodox să formuleze filozofia românească modernă?
Care anume teologic ar fi în stare să facă acest lucru: cel catolic, protestant, neoprotestant, baptist, iehovist, mormon? Căutând răspunsul la formularea lui Noica, nu putem decât să ne afundăm în absurd. Căci după ce a ne păstra spiritualitatea şi identitatea românească de-a lungul secolelor a însemnat o bătălie sângeroasă şi fioroasă împotriva catolicizării, a calvinizării sau luteranizării noastre forţate, care s-a încercat întotdeauna, prin cele mai diabolice metode şi subterfugii, a spune acum că teologicul catolic sau protestant este în stare să vină şi să ne configureze identitatea naţională şi spirituală modernă prin redimensionarea noastră filozofică după calapodul lor, mi se pare ceva infernal de greu de gândit şi de susţinut!
Este clar că Noica şi-a dat seama că Teologia Ortodoxă nu poate să nască niciodată vreo filozofie seculară, aşa cum s-a întâmplat în Occident după schismă, şi neputând să armonizeze afirmaţiile sale în niciun fel, a formulat concluzia de mai sus. Însă este, credem noi, evident faptul, că pretenţiile sale filozofice nu au de fapt nicio întemeiere validă.
Da…Vehement articol! As dori insa sa precizez ceva: studiile adunate in aceasta carte i-au fost comandate lui Noica pe vremea cand se afla la Berlin, ca cercetator.
El ar fi trebuit sa faca o schita a filozofiei romanesti. Uitandu-se in ograda noastra a constatat ca nu avem propriu-zis o filozofie, ci, mai degraba, o gandire filozofica (ceeea ce nu-i tot una cu filozofia!) ce are in ea germenii unei posibile filozofii originale. El a indicat insa numai punctele de interferenta, locurile in care sensibilitatea romaneasca se precipita in niste carti, nimic mai mult. Nu-i puteti reprosa ca nu a fost exhaustiv pentru ca nu asta isi propunea.De asemenea, nu explica ce intelege prin filozofie pentru ca ar fi facut contrastul prea mare.
Apoi, daca Noica vorbeste despre o “filozofie romaneasca” o face cu gandul la filozofia de pe pamant romanesc, cea dintre hotarele Romaniei si nu la vreun amestec ciudat de sentimente etnice si teme universale.
In al treilea rand, respect pozitia Dvs vadit apologetica dar nu-i puteti reprosa lui Noica faptul ca nu vede si nu simte ortodox pentru simplul motiv ca lucrarea sa urmarea altceva. Dvs translati ilicit problematica lucrarii lui spre un domeniu in care el nici nu avea competente si despre care nu isi propunea sa vorbeasca apologetic.
Daca “teologicul” a dat ruptura necesara filozofiei se poate proba cu “fapte”, mai precis cu texte: Nae Ionescu si L.Blaga sunt exemplele cele mai nimerite si Noica nu ezita sa le numeasca. Ce este Eonul dogmatic daca nu o lucrare de filozofie nascuta din problematica teologica?
Daca e erezie nu stiu…O fi! Dar nu e relevant din punct de vedere filozofic! P.Florenski, in Stalpul si temelia…, analizeaza antinomiile din Dogma Treimii din punct de vedere al logicii matematice. Cred ca Blaga stia cate ceva despre lucrarea lui Florenski… Amandoi o fac cu mijloacele filozofiei, ale logicii, si nu urmaresc nici un scop apologetic. Ei si? Nu cred ca putem sublima intr-un singur discurs doua domenii atat de diferite fara sa ii luam, in mod nedrept, partea unuia si fara sa il minimalizam pe celalalt.
Stiu ca raspunsul meu este “dezlanat”, dar tineam sa va aduc la cunostinta cateva dintre opiniile mele. Voi pregati insa un raspuns mai elaborat.
Ca sa nu mai spun ca, la noi, nici teologie „dura” nu s-a scris pana la Staniloae. El este, de fapt, SINGURUL care face teologie in intreaga istorie a gandirii teologice romanesti. Cu el incepe teologia de la noi si, fatalmente, cu el se si termina! Imi pare rau ca trebuie sa spun asta dar pur si simplu asa stau lucrurile. In vreme ce Bizantul fierbea de teologie, noi dormeam. Asta este! Nu avem ce face! Dar nu putem sa spunem ca filozofie nu a existat vreme de 1500 de ani si atat. Nu o fi existat, dar in timpurile mai noi au fost cativa ganditori care au facut filozofie, iar unii dintre ei, daca ar fi avut inspiratia sa-si traduca operele(ma refer la Blaga, Florian si Noica), ar fi beneficiat si de o posteritate internationala. In teologie…nimic pana la Staniloae si…nimic dupa el. Imi veti aminti de Ioan Ica… Sa zicem ca si el ar putea intra aici. Dar, dincolo de faptul ca a-l aseza pe acesta langa Staniloae ar putea fi comparat cu alaturarea ad-hoc a lui Camus si Gilson, in afara de ei nu mai exista altii. Ce sa spun?! Stam prost!
Raspunsul autoarei articolului:
Dv. discutaţi lucrurile din perspectiva interdisciplinarităţii, adică pur ştiinţific. Noi lucrăm cu metode şi unelte ştiiţifice, dar pentru noi problema nu se pune la nivel de lectură polemică sau de disciplină, ci la nivel de adevăr absolut, de adevăr care ne mântuieşte. Noi nu glumim cu adevărul, pe care îl trăim pe toate planurile, şi cognitiv şi afectiv.
Noi am plecat de la premisa că şi filosofii sunt tot nişte oameni care caută, în definitiv, adevărul, iar nu o materie de studiu. De aceea îi cerem lui Noica atât de mult. Dacă e cazul – consideraţi – că trebuie să vă cerem, lui Noica şi dv. mai puţin decât atât, anunţaţi-ne, vă rugăm.
Vă mulţumim pentru efortul de a cerceta.
Raspunsul meu (Razvan):
Inteleg ce faceti Dvs! Numai ca, in masura in care “judecati” lucrurile din perspectiva Adevarului Absolut, Care este Sfanta Treime, atunci orice alta cale de a ajunge acolo, in afara de Impartasire si comuniunea activa cu Biserica, este a priori exclusa. Eu cel putin asa vad lucrurile. In ceea ce priveste faptul ca Dvs traiti adevarul… Asta imi suna…nu stiu…Sinteti asa sigura pe Dvs… Parca I-ati luat lui Dumnezeu domeniile in arenda…
Şi dv sunteţi la fel de vehement ca şi noi. Siguranţa pe care o afişaţi, în dv înşivă, nu este cu nimic inferioară. Chiar dacă, din perspectiva dv, lucrurile ar putea părea altfel. De ce-mi imputaţi mie acest lucru normal, siguranţa în ceea ce cred?
Am susţinut şi susţin că certitudinile noastre nu sunt numai la nivel mental, cogitudinal. Filosofia vrea însă să stea în două bărci: pe de-o parte, să pară o disciplină ştiinţifică, sistematizarea frământărilor şi a dilemelor umane, pentru o conştiinţă postmodernă şi secularizată care nu mai suportă să fie învăţată despre adevărul absolut; iar pe de altă parte, să fie considerată ca o potenţială înlocuitoare, în orice moment, a teologiei şi a dogmaticii religioase. Adică, o disciplină şi împărătească şi plebeiană, după moment şi motiv. Personal, îmi miroase a ipocrizie…
Nu vreau să polemizăm. N-am venit la credinţă citind mai întâi Sfânta Scriptură, ci primul care m-a apropiat de Dumnezeu a fost Platon. Pur şi simplu, din cercetările şi experienţele noastre, concluziile la care am ajuns au fost cele exprimate.
Vă dorim sărbători fericite şi Dumnezeu să ne înveţe adevărul Său. Pentru că oricâte ar fi căile, adevărul nu poate să fie multiplu.
Si noi va dorim Sarbatori fericite si multa putere de munca!
Mulţumim. Vă mai răspunseserăm şi pe blogul nostru, mai înainte, dar nu contează. Despre teologii români puteţi afla mai multe deschizând această pagină:
http://dorinfather.wordpress.com/2007/05/19/dictionarul-teologilor-romani-ortodocsi/
Frumoasa si documentata demonstratia din articol!
Pe aceeasi tema:
Spre Eminescu. Raspuns romanesc la amenintarile prezentului si la provocarile viitorului
Totul pentru Hristos! Testamentul politic al lui Nicolae Iorga
Secretul sabiei de foc. Sau cum e cu putinta Fenomenul Legionar
Eminescu interzis. Gandirea politica
Arma cuvantului la Mihai Eminescu
Testamentele politice ale lui Ion Antonescu si Corneliu Zelea Codreanu
Mota si Marin. Testamentele lor politice
Autoaparare psihica. Cum sa devii imun la manipulare
Aceste carti au, toate, CopyLIBER.
puteti comanda cartea de pe http://www.publicatiiortodoxe.ro/carti/pagini-despre-sufletul-romanesc.html